Proteinsparende modifisert faste (PSMF)

Ser at det kommer en del trafikk fra folk som søker etter proteinsparende modifisert faste eller PSMF som det heter på fint.

Jeg har tatt to runder med PSMF, og har hatt veldig gode resultater. I januar ’10 gikk jeg ned 7 kilo på 3 uker, og gikk opp 2 kilo etter jeg sluttet (92kg til 87kg). I juni var det samme greien, 3 uker diett, 7 kilo ned, 2 kilo opp etterpå (87kg til 82kg).

Det er en utrolig effektiv diett, men også umåtelig kjedelig. 2.5kg protein per kilo kroppsvekt, grufullt store mengder med energifattige grønnsaker og minimalt med fett.

Eksempler på måltider jeg spiste under dietten:

Til frokost/kvelds:

Cottage cheese med kanel/fun light, evt. skyr naturell med fun light (blir litt yoghurt-aktig).

To små bokser makrell i tomat (Landlord).

Til lunsj/middag:

Stekt kjøttdeig/kyllingkjøttdeig med en hjemmelaget tomatsaus av hermetiske tomater, løk, stangselleri og en buljongterning (eller fond/demiglace om du har tilgang til det), samt haugevis med stekte sjampinjonger (evt. broccoli eller blomkål). Dette spiste jeg mye av. Kyllingkjøttdeig koster 15kr per 300g og inneholder lite fett. Tomatsausen kan lages i store mengder og fryses i porsjoner, og sjampinjong er også særdeles billig i innkjøp.

Suppe av hønsekraft, strimlet løk, fenikkel, paprika og hønsekjøtt (billig og smaker bedre enn kylling, men trenger lengre tid på å bli mørt). En fin potte med fersk koriander.
Spinatsuppe, hønsekraft og kopiøse mengder spinat + hønsekjøtt.

Salat med en eller annen sprø salat (crispi, frill-ice, rød lollo), minimais, sjampinjong, hjemmelaget sylteagurk (uten sukker), finhakket sjalottløk, en eller annen fettfri dressing og en boks eller to med tunfisk/plukket grillkylling/kalkun eller tilsvarende.

Gumbo. En fin gryterett, lages av 1 liter x-kraft (avhengig av proteiner du har i) og 2 bokser hakkete tomater, en løk + 3-4 stilker stangselleri + en paprika som finhakkes og surres og dumpes i gryten sammen med et halvt kilo okra (kjøpes i innvandrerbutikker, ser ut som en grønn og hårete chili), en halv rød chili og et par fedd hvitløk. Kokes til okraen revner i sømmene, jevnes med maizenna eller mørk roux (50/50 mel/smør som brunes mest mulig). Krydre med laurbærblad, hvit pepper, kajennepepper, litt paprika og salt. Ha i valgfrie proteiner, jeg bruker mye høne eller tigerreker+en eller annen billig fisk. Holder seg godt i kjøleskapet og smaker ofte bedre etter en dag.

Til dessert er rabarbra veldig grei (16 cal/100g), selv om det begynner å gå mot slutten av sesongen for den. Kapp den i små biter og kok den i stykker med litt vann + sitronsaft/skall og smak til med sukkererstatning.

Treningsmessig gikk jeg ned til ca. 60% av vekten jeg trente med før dietten, og tok 2 sett hvor jeg vanligvis ville tatt 3. Jeg hadde veldig lite piff i meg under hele dietten, men jeg gikk aldri sulten.

Legg igjen en kommentar