PSMF #4

Egentlig ikke så mye å skrive her. Holder på med min fjerde PSMF på vel to år, tar 2-3 uker per halvår for å redusere kvapset. Siden oktober i fjor har jeg gått opp vel 7kg (80 til 87kg), mye grunnet kopiøse mengder sjokomelk og peanøttsmør. Det har ikke bare resultert i kvaps, men det resultatet får vi nesten se når jeg er ferdig med fasten.

Matmessig går det i mye det samme som tidligere. Cottage cheese med Fun light/litt proteinpulver (ca. 300/400 kalorier) for smak til frokost og en mandig porsjon kjøttdeig/kyllingfilet/hvit fisk med en tomatbasert saus og stekte sjampinjonger/wokgrønnsaker til middag (1000 kalorier, pluss minus). Er vant med IF-måten å spise på (16 timer faste, 8 timer spisevindu), og spiser heller to store måltider enn å dele dem opp i 3-4 små. Jobber som kokk, så får i meg et par hundre kalorier ved å smake på ting på jobb. Hadde litt rumlende mage og sultfølelse de første to dagene, men det gav seg fort.

Trening er også mye det samme. Blir fort sliten, så jeg dropper helt store øvelser som knebøy, markløft og benkpress. Gikk ned til 60% av vanlig treningsvekt da jeg begynte på fasten, og tar jevnt over 10+3×8 av overheadpress, vertikal benkpress, bredt nedtrekk, beinpress, roing, et par tricepsøvelser og bicepscurls. Har på det meste gått opp 5-7.5kg på et par av de lettere øvelsene.

Uke 1: 87kg til 84kg.
Uke 2: 84kg til 82kg
Uke 3: 82kg til 80kg
Uke 4: 80kg til 78kg.

Totalt minus 9kg.

Et par grove oppskrifter, om noen skulle være interessert i det.

Kyllingsuppe.

½ chili, tommelstor bit ingefær, to fedd hvitløk, finhakket. Brunes lett uten olje.
Tilsett 1l vann, 2 terninger kyllingkraft, en god klunk soya. La koke opp.
Tilsett en plukket, grillet kylling (uten skinn), en boks hakket minimais og en boks bønneskudd. Varm gjennom. Smak til med salt, stort sett ikke nødvendig grunnet soyaen. Hiv over masse fersk koriander.

Tomatsaus.

Fire bokser hele tomater, to hønsebuljongterninger, en liten raspet gulrot, tre-fire fedd finhakket hvitløk, en finhakket løk. Kok alt sammen i 10-15 minutter, blend med stavmixer. Smak til med salt og evt. andre krydder. Stor porsjon, kan fint fryses ned. Fin og mager saus som går med det meste av proteiner.

Oppsummering. Tok gode fire uker (-1 dag) på fasten denne gangen, og gikk ned 9 kilo. Går antageligvis opp 2-3kg i løpet av den kommende uken. Endte opp med litt mindre kvaps på magen, litt mer definisjon litt over alt, og en anseelig mengde blodårer som tyter frem under trening. Jevnt over var det ganske lett å holde seg på den smale sti, var aldri særlig sulten og hadde heller ikke sinnsyke carb-cravings.

Fortsetter med PF fremover, bare med et større kaloriunderskudd på hviledagene enn hva jeg har hatt tidligere.

Reklamer

2 responses

  1. Jonas

    Utrolig fremgang. Har vært på PSMF (med en refeed i uken) selv i et par uker nå, men skal gå over til en mer moderat diett a la Leangains (med PSMF på hviledager) og se hvordan det går. Hadde gode resultater med PSMF, men jeg er ganske mye lavere enn deg og har ikke så mye fett å tape, så gikk bare ned ca en kilo i uka.

    Utrolig morsomt å lese bloggen din forøvrig. Snublet over den da jeg søkte etter metoder for å ta fagbrev som kokk, og fant et par veldig behjelpelige innlegg av deg – så kom jeg hit og fant ut av jeg deler flere av interessene mine. Trening, kosthold, mat, spill, foto. Kul fyr!

    Får bare mer lyst til å bli kokkelærling av å lese innleggene dine. Et lite forbilde 🙂 Tror jeg tar steget og leter etter steder å sende søknad. Bor i Oslo, så det er vel et hav av muligheter, men vanskelig å vite hvor jeg skal begynne.

    juni 26, 2011, kl. 10:40

    • jorgensorheim

      I Oslo er det et vell av gode steder å velge mellom. Jeg pleier å anbefale å lese anmeldelser i aviser, sjekke ut websidene og lese menyene. Gode læresteder vil følge sesongene og oppdatere menyene sine relativt fortløpende (hver/annenhver måned). Det er gjerne ikke noe som er like lett å se uten å ha jobbet som kokk en stund, men nå om dagen er for eksempel ting som makrell, hval, jordbær, rabarbra, spisskål/sommerkål i sesong. Utpå høsten vil ikke hvalen være like digg på smak, da får den ofte en bismak av tran. Sensommer/høst handler om sopp, epler og pærer, vilt og denslags. Vinter handler bare om julebord. 🙂

      Kjenner du noen kokker, hør gjerne med dem hvor som er bra å spise. Ofte er det gode steder å lære også. Ellers har du vel et opplæringskontor for restaurantfag i Oslo, alltid et greit sted å ta kontakt.

      Om du lurer på noe mer, så bare spør.

      juli 13, 2011, kl. 14:19

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s